에너지/바이오에탄올

알코올 연료가 대안이다

강철2 2008. 6. 26. 17:22
 

알코올 연료가 대안이다 

 2008/01/05 오후 7:55 | 해외논단 

알코올 연료가 대안이다 2007.12.31 클리퍼드 D 메이(美 민주주의수호재단 총재)


공학자인 로버트 주브린은 “우리는 자신과의 전쟁에 자금을 대고 있다”고 쓴다. 그는 미국과 유럽 사람들이 미국 파괴를 목표로 삼은 호전적인 이슬람교인들에게 수조달러를 보내고 있는 비참한 현실에 대처하는 방법을 제시한 새 책의 저자다.


주브린은 ‘에너지 승리’란 제호의 신간에서 불평만 하는 것이 아니다. 미국이 불구대천 원수라고 선언한 사람들이 통제하는 자원으로부터 해방되는 방법을 제안한다.


기술은 이미 존재한다. 그것은 비싸지 않다.


유권자들이 이를 우선적인 과제로 삼아 정계에 그 뜻을 전달하는 것으로 충분하다.


현재 미국의 도로를 달리는 차량의 97%가 가솔린으로 가동된다. 오직 3%만이 유연연료차량(FFV)이다. FFV는 가솔린과 알코올을 여러 가지 비율로 섞은 혼합물을 연로로 사용한다.


새로 생산되는 차량을 FFV로 만드는 데 드는 추가비용은 1대당 100달러에 불과하다.

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개인의 안전을 위해 정부가 모든 차량에 안전벨트를 달도록 의무화하고 있다. 국가안보를 위해 정부는 새로 생산되는 모든 차량을 FFV로 개조할 것을 의무화하자고 주브린은 제안한다.


그럴 경우 3년 내에 FFV 5000만대가 도로를 달릴 것이다. 그리하면 자유시장이 주특기를 발휘할 것이다. 기업가들은 이러한 잠재고객들을 위해 석유가 아닌 대체에너지를 경쟁적으로 생산할 것이다.


주브린은 에탄올과 메탄올 알코올로 그런 대체연료를 만들 것으로 예상한다. 에탄올은 모든 식물성 농산물로 만든다. 메탄올은 천연가스나 석탄은 물론 미생물에 의해 무해한 물질로 분해되는 동식물 폐기물로 만들 수 있다.


에탄올은 현재 갤런당 생산비가 1.5달러다. 메탄올은 갤런당 93센트다. 주브린은 가솔린보다 알코올 비율이 높은 혼합연료가 1세대 대체연료가 될 것으로 내다본다. 이러한 대체연료는 석유 의존도를 극적으로 낮추는 한편 연비는 더 높아질 것이다.


선택의 자유가 열쇠다. 고객은 지금처럼 가솔린을 사거나, 아니면 대부분 알코올로 제조되는 연료를 살 수 있다. 대체연료를 살 경우 이란의 이슬람 성직자들과 사우디아라비아의 성직자들 및 베네수엘라의 독재자들에게 주는 돈을 줄이고 따라서 그들의 권력을 줄이게 된다.


TV 광고가 말하듯이 ‘기다리라. 더 있다.’ 가솔린을 알코올로 대체하는 것은 공기를 더 깨끗하게 만들고 이산화탄소 방출량을 줄이는 것을 의미한다. 알코올 연료는 물에 녹고 미생물에 의해 분해되어 무해한 물질로 변하기 때문에 유출되더라도 석유처럼 환경에 해롭지 않다.


역주=오성환 외신전문위원


We are financing a war against ourselves,” writes Robert Zubrin, nuclear engineer and author of a new book responding to the distressing fact that Americans and Europeans are sending trillions of dollars to militant Islamists whose goal is our destruction.

But in his new book, “Energy Victory,” Mr. Zubrin does not just complain. He proposes a way to break free of dependence on a resource controlled by those who have declared themselves our mortal enemies. The technology already exists. It’s not expensive. All that is lacking is for voters to make this a priority ? and to communicate that to the political class.

Right now, 97 percent of the cars on America’s roads run on gasoline. onl  y 3 percent are Flexible Fuel Vehicles (FFVs) ― automobiles that can be powered by either gasoline or alcohol fuels, or any mixture of the two. The additional cost to make a new car an FFV is onl  y about $100 per vehicle.

For the sake of individual security, the government mandates that all cars have seat belts. For the sake of national security, Mr. Zubrin proposes, the government should mandate that all new cars be FFVs.

n three years, that would put 50 million FFVs on the road. The free market would then mobilize to do what it does best: Entrepreneurs would compete to produce alternative, non-petroleum fuels for these potential customers.

Mr. Zubrin expects those fuels to be made from alcohol: ethanol and methanol. Ethanol is made from agricultural products, from plants of all kinds. Methanol can be made from biomass ? even biodegradable garbage ? as well as from natural gas or coal.

Ethanol can be produced right now for $1.50 a gallon; methanol for 93 cents a gallon. Mr. Zubrin expects the first generation of alternative fuels would be high alcohol-to-gasoline mixtures. These would provide better mileage while still dramatically reducing dependence on petroleum.

Freedom of choice is the key: You could buy gasoline as you do now or you could buy fuels made mostly of alcohol, giving less money ― and hence less power ― to Iranian mullahs, Saudi clerics and Venezuelan despots.

As they say in those television ads: Wait. There’s more. Substituting alcohol for gasoline also would mean cleaner air and reduced carbon-dioxide emissions. Since alcohol fuels are water soluble and biodegradable, a spill would not have the harmful environmental effect that oil spills bring.